Hvorfor dokumentation betyder noget og hvad det betyder for dig som kursist

Når du deltager i et skriveforløb hos mig, er det ikke tilfældigt, hvad vi gør – og hvordan vi gør det.
De øvelser, du bliver mødt med, er ikke skabt for at underholde eller fylde tid ud. De er udviklet med omhu, baseret på forskning i, hvad skrivning faktisk kan gøre ved os som mennesker. Det kaldes evidensbaseret praksis. Og det er vigtigt.

Skrivning med retning

Mange oplever, at skrivning har en intuitiv effekt: Man får luft. Man forstår sig selv bedre. Man mærker noget falde på plads.
Men det er ikke kun en fornemmelse. Det er også videnskabeligt dokumenteret.

I en lang række studier har psykologer og forskere vist, at skrivning – når den struktureres og gives et formål – kan føre til forbedringer i både psykisk og fysisk helbred.
Det handler ikke om at skrive smukt. Det handler om at skrive ærligt.

Hvad siger forskningen?

Noget af det mest grundlæggende arbejde inden for skriveterapi blev lavet af James W. Pennebaker og Sandra K. Beall tilbage i 1986. De viste, at mennesker, der skrev om traumatiske oplevelser i korte, daglige sessioner, oplevede målbare forbedringer i helbred og trivsel (Pennebaker & Beall, 1986).
Siden da er studierne blevet mange – og resultaterne gentaget.

I et review fra 1998 dokumenterede forskeren J.M. Smyth, at skrivning kunne reducere symptomer på angst og depression (Smyth, 1998).
Og i 2005 skrev Baikie og Wilhelm i Advances in Psychiatric Treatment, at ekspressiv skrivning både har følelsesmæssige og fysiske sundhedseffekter.

Frattaroli (2006) gennemgik over 140 studier og konkluderede, at effekten af skriveterapi er både tydelig og robust – især når skrivningen er frivillig og struktureret.

Sloan og Marx (2004) viste desuden, at skrivning kan hjælpe mennesker med PTSD og traumehistorik med at bearbejde svære oplevelser uden nødvendigvis at genopleve dem voldsomt.

Hvad betyder det for dig?

Det betyder, at du trygt kan gå ind i skriveforløbet og vide, at metoden har hold.
At det, du mærker undervejs – lettelsen, forvirringen, overraskelsen eller forløsningen – ikke bare er noget, du bilder dig ind.
Det er en del af en proces, som er veldokumenteret. Og du er ikke alene.

Når vi arbejder sammen, vil du opleve øvelser, der er nøje udvalgt og inspireret af de bedste kilder inden for terapeutisk skrivning. Det gælder både forskning og praksis.

Bøger jeg bruger i undervisningen

Foruden de videnskabelige artikler, er min undervisning også inspireret af stærke praksisbaserede ressourcer. Blandt andet:

  • Writing Works af Gillie Bolton, Victoria Field og Kate Thompson – en grundbog i terapeutisk skrivning med øvelser og refleksionsrammer

  • Opening Up by Writing It Down af James W. Pennebaker og Joshua M. Smyth – en tilgængelig og tankevækkende bog om, hvordan skrivning kan lette smerte og skabe klarhed

Tillid og metode

Jeg ved, at det kan være sårbart at gå i gang. At skrive ærligt kræver mod. Derfor betyder det noget, at du kan have tillid til, at rammen er solid. At du ikke skal opfinde processen selv, men bliver guidet med ro og erfaring.

Mit mål er ikke at fylde dig med teori, men at give dig et trygt rum og velafprøvede redskaber. Så du kan møde dig selv – ærligt, nænsomt og uden at skulle forklare dig.

Er du nysgerrig på, hvordan det foregår i praksis?
Du er velkommen til at læse mere om mine skriveforløb eller sende mig et par ord, hvis du har spørgsmål.

Jeg vender tilbage – uden pres og med respekt.

Vil du gerne i gang? Kontakt mig her.
Næste
Næste

Dokumenterede virkninger af skriveterapi. Når ord gør en forskel